היחידה למודיעין פיננסי בארה"ב (FINCEN) פרסמה ב-18.05.20 מדריך הכולל "דגלים אדומים" ומקרי מבחן, שנועדו לסייע למוסדות פיננסיים לזהות ולמנוע הונאות הקשורות לאספקת ציוד רפואי (medical scams) על רקע משבר הקורונה. 

לפי FINCEN, ניתן לחלק את ההונאות המבוצעות בתחום זה לשלוש קטגוריות עיקריות: 1) הונאות שבמסגרתן מסופקים ללקוח מוצרים רפואיים מזויפים דוגמת תרופות, בדיקות וחיסונים, ע"י חברות שאינן מורשות לספק ציוד רפואי; 2) הונאות שבמסגרתן הציוד הרפואי הנרכש ע"י הקורבן כלל לא נשלח ליעדו (Non-Delivery Fraud); 3) ספסרות במחירי ציוד רפואי ואגירתו בכמויות גדולות.  

להלן מספר דגלים אדומים כאמור: 

1) לקוח שחל שינוי משמעותי בדפוסי הפעילות הבנקאית שלו לאחר ינואר 2020 (לדוגמה, אחרי פרוץ המשבר הלקוח מקבל לחשבונו הפקדות עם הודעות תשלום שמהן עולה שהן עבור ציוד רפואי שנמכר באינטרנט).  

2) הסוחר אינו יכול להסביר את מקור המוצרים או כיצד רכש אספקה גדולה של מוצרים מבוקשים הקשורים להתגוננות מפני הנגיף. 

3) סוחר שפעילות התשלומים שלו אינה אופיינית לסוגי העסקות באותו מגזר (למשל, סוחר במוצרים רפואיים שדורש מלקוחותיו לשלם בכרטיס פרי-פייד או מטבע וירטואלי במקום בכרטיס אשראי). 

4) הסוחר אינו יכול לספק ללקוח מספר מעקב אחר משלוח או להציג למוסד הפיננסי הוכחה על משלוח המוצרים, לצורך עיבוד הפעולות הפיננסיות הקשורות לעסקה. 

במקרה מבחן שמופיע בעמ' 8, מתואר כיצד גוף ממשלתי זר שביקש לרכוש ציוד רפואי בארה"ב בהיקף של 317 מיליון דולר כמעט נפל קורבן להונאה של בעל חשבון פרטי שהתחזה לבעלים של חברה המייצגת "קבוצת רופאים גדולה" ("conglomerate of doctors"), אשר טען כי ברשותו עשרות מיליוני מסכות. במקרה זה, ההונאה נחשפה הודות לערנות של המוסד הפיננסי שבו התנהל החשבון של אותו מתחזה, בשל העובדה שהעברה בסדר גודל כזה לא תאמה את הצהרות הלקוח על הפעילות בחשבון. 

לקריאת המדריך לחץ כאן